© 2016 Made by Hege Suarez Eian

Subscribe for Updates

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

Hypotermi - Kuldesjokk - Sekundærdrukning

March 28, 2016

Som kajakk padler er det greit å kjenne til disse begrepene. 

Nå som påsken snart er over og høysesongen står å banker på døra er det mange som finner frem kajakken igjen. På alle kurs jeg har snakker jeg om bekledning og hvor vikitg det er å kle seg etter vann tempratur å ikke lufta. Tror ikke man kan få presissert det nok. 

 

Derfor er det så fint at jeg har denne bloggen, så kan jeg lage et helt innlegg om det. :) Kunne sikkert avholdt et helt kurs om tema også. 

 

 

 

Det er lenge siden nedkjøling var kjent som den største faren for kajakk padlere. Inuittene lagde faktisk hele tørrdrakter av sel innvoller og skinn for å beskytte seg mot det kalde vannet. 

 

Det er 4 forskjellige stadier som kan være farlig for en padler. Punkt 2 er nok det mest kjente stadiet som vi alle har kjent litt på. Ved mindre enn 15 grader i vannet øker sjansen for disse punktene betraktelig. 

 

1. Kuldesjokk

2. Nedkjøling

3. Druknig som følge av svømming

4. Sekundærdrukning. 

 

Kuldesjokk: 

 

Det er faktisk registrert drukning helt opp til 25 grader i vannet som følge av kulde sjokk. Det er noen mennesker som er mer sensetiv for kulde enn andre. Greit å finne ut om man er i den kategorien før man setter seg i en kajakk. 

Om man er helt uforbredt på å gå rundt og dette skjer plutselig kan kuldesjokk oppstå, jo kaldere vannet er jo større sjanse. Da vil vi med engang vi får hodet under vann gispe etter luft, etterfulgt av ukontrollert pusting. Kroppen vil få sjokk innvendig som følge av det kalde vannet. 

Det er ikke mer enn 150 ml vann som trengs for at man kan drukne.

 

Nedkjøling.:

 

Nedkjøling skjer over tid. Kan skje i kajakken eller i vannet. De fleste har kjent på stive fingre osv fordi man er kald, dette er de første tegnene. Videre følger tegn som svimmelhet, kvalme og apatisk oppførsel. Også tullete oppførsel. Man klarer ikke lenger å ta fornuftige avgjørelser osv når det har gått for langt. 

 

 

Drukning som følge av svømming:

 

Om man legger på svøm fordi man tenker dette er lurt istede for å komme seg opp i kajakken, er det lurt å vite hva som skjer med kroppen med konstant nytt kaldt vann mot kroppen. 

Muskel og nervesystem vil slutte å virke som regel et sted mellom 5-30 minutter, man tar gjerne mindre svømme tak i vannet og når man evt trenger hjelp er det vanskelig å få signalisert da det blir vanskelig å rope om hjelp og løfte armene høyt. 

 

Fun fact: Fangene i Alcatraz fikk kun lov til å dusje i varmt vann, dette er for at de ikke skulle få avklimatisert seg og derfor ha større sjans for å overleve en evt svømmetur over til land. 

 

Sekundærdrukning:

 

Man kan oppleve sekundærdrukning om man har fått svelget mye vann. Si man har havnet i vannet og trengt å bli reddet. Man slapp med skrekken. Da kan man oppleve det vi kaller for sekundærdrukning. 

Lungene har fått vann i seg, det tar bare litt lenger tid før man drukner. 

Typiske tegn til fare for sekundærdrukning er mye hoste etter å ha svelget vann.

 

Alle punktene over kan man forbrede seg på. Heldigvis! I dag har man jo så mye bra utstyr også som gjør selv vinterpadling trygt. Så lenge man tar forhåndsregler! 

 

Trene på reddninger å holde de vedlike i forskjellige settinger er viktig:

 

 

 

Er vannet kaldt og man er redd for kulde sjokk så hjelper det faktisk bare å være klar over faren med det! Man er psykisk innstillt på at man kan havne i vannet og vannet er kaldt. Videre kan man dyppe hodet i vannet eller sprute kaldt vann i ansiktet. 

Man kan faktisk klare å avklimatisere seg også. (Slik ikke fangene fikk lov til) Om man dusjer i kaldt vann hver dag i 3 uker så avklimatiserer du deg opp til 1 år. Dette vil jo da hjelpe mot kuldesjokk, svømming i kaldt vann og nedkjøling. 

Ha alltid med deg varmt vann, noe rask energi, og ekstra sett med tørre klær i kajakken. Dette har jeg alltid, selv på sommeren. 

Ikke legg på svøm! Ikke ofte en padler gjør det, men tren og vær sikker på reddningene dine. Ork å tren når vannet begynner å bli kaldere også. Ha padle kompiser rundt deg så det skjer i sikkre rammer. Slik at du er trygg når du evt går rundt å må redde deg selv. 

Man vil overleve mye lenger ved å ligge i fosterstilling i vannet enn å legge på svøm. Prøv å få så mye av kroppen over kajakken (Opp av vannet) om du klarer det. 

De har faktisk testet ut at selv en fjellduk (Jervenduk) vil hjelpe deg med å overleve noe lenger om du tar denne rundt deg. Da blir det litt mindre sirkulasjon av kaldt vann rundt kroppen. 

Skulle du være i tvil om sekundærdrukning; dra til legen! Om du vet at du har fått i deg litt vann,men føler deg fin. ta turen bare for å være på den sikre siden. Ikke lek doktor selv!

 

Her trener jeg med Rudi i november, trene er gøy når man ikke fryser og gjør det i trygge rammer: 

 

 

En annen faktor som er viktig å huske på er fornektelse. Fornektelse er kanskje den farligste. Vi leser hvert år om ulykker med kajakk/kano i nyhetene.  Feks: Druknet i kajakk - Hadde ikke vest eller tørrdrakt. Å det er januar måned. Hvorfor gjør man dette når man vet at sjansen for å drukne/fryse i hjel er en stor sansynlighet om man går rundt? 

Det er forsket på. Om man lever et trygt og godt liv som er rutinemessing føler man at man har oddsen på sin side. Tanker som "dette skjer ikke meg" er fremtredene. De vil føle seg komfortabel med risikoen og tar derfor sjansen. 

 

Padling under 15 grader i vannet krever at du tar forhåndsregler og forbreder deg på rett måte. 

 

Mitt ønske til dere som leser dette er at dere skal være ærlige mot dere selv. Har dere kunnskapen som trengs, har dere rett utstyr , vet du hvordan kroppen fungerer i kaldt vann? 

Ikke ta noen sjanser!  Bruk sesongen som kommer med å trene på det du trenger å bli bedre på slik at du heller kan utvide sesongen i tygge rammer. Man får aldri trent nok. 

 

Ha en fortsatt god påske og trygg padling videre. 

 

 

Please reload