top of page

Har butikken et ansvar?

Jeg fikk tilsendt en veldig interessant artikkel fra min gode padlevenn Matt Skuse. Artikkelen handlet først og fremst om dårlig valg av kano på turen og at de var litt gale som hadde lagt ut på dette eventyret. Heldigvis var de heldige og kom seg ut med livet i behold. Noe som de ikke var helt sikre på, men det som jeg syntes var interessant var å lese noen av kommentarene rundt denne artikkelen.

Padlekompis: Matt Skuse (Sjekk ut instagramprofilen @mattskuse )

Jeg har nok nevnt det i noen av innleggene mine tidligere, men for meg så handler det å stå i butikken og det å være en leder på vannet om å inspirere andre og motivere til mer padling. Det er et av mine hovedmål. Jeg vil at folk skal ha en god opplevelse!!

Vi skal ikke være så opptatt av å selge at det går utover sikkerheten til andre! Det er jo verste tilfelle. Noe som faktisk var tema i denne artikkelen. Her var det noen relativt uerfarne ekspedisjonspadlere som skulle på tur, de endte opp med en kano som ALDRI burde ha vært på denne turen og det gikk som det måtte. De måtte gå ut av villmarka uten kano.

Som en butikk må man interessere seg nok for de som kommer inn at man gidder å stille noen basic spørsmål, som nummer 1: Hva skal du bruke kajakken/kanoen til? Bare ved å stille det enkle spørsmålet så utelukker du nesten halvparten av valgalternativene i butikken.

Her er et bildet vi har fått tilsendt av fornøyd kjøper av rett kajakk:

Skal sies at artikkelen ikke stammer fra Norge, men like fullt mener jeg den er aktuell her i landet. Som kursholder møter jeg nok av folk som dukker opp med utstyr som de aldri burde ha hatt i utgangspunktet. Klassisk eksempel: En kursdeltager har gått inn i en butikk. Sagt han/hun skal ha en bra kajakk. Selger ser mulighet til å selge dyr kajakk. Padler kommer på kurs, mestrer ikke kajakken overhodet og mister motivasjonen iløpet av helgen og mister padlegleden. Da er det viktig å gjøre tilpasninger underveis for kursholder slik at kursdeltager faktisk ser den store forskjellen på kajakker før kursdeltager bestemmer seg for at dette ikke er noe for han/hun. Eller den andre veien, alt for dårlig kajakk. Noe som kanskje skjer enda oftere...

Her i kurs sammenheng: Rudi og jeg bruker god tid med tilpassing av utstyr for best mulig opplevelse på vannet:

Uansett, jeg mener at BUTIKKEN HAR ET ANSVAR. Les gjerne artikkelen jeg refererer til HER

Er du enig med meg om at butikken burde føle på et visst ansvar ovenfor kjøper?

bottom of page