Team-Eian På Roadtrip til Bergen - Del 2
For oss som ikke hadde padlet i Bergen havn før, var det jaggu meg en utfordring å planlegge en tur i mørket i en av Norges travleste havner. Her måtte vi tenke på alt, nesten ned på millimeter- og sekund nivå. Etter å ha fått vite hvor vi skulle ende opp, var det bare å sette i gang å se på hvilke fyrlykter, sjømerker med lys og andre mulige grunnpunkt vi trodde vi ville klare å identifisere og skille i fra hverandre når vi var der ute i ukjent farvann. Deretter måtte vi sette oss inn i rutetabellen til rutebåtene, i Bergen er det ikke helt som i Oslobygda hvor alle båter må seile i 5 knop når de er i havnebassenget fikk vi vite. Videre måtte vi finne frem kanaler til Kystradio Sør sin arbeidskanal i området, Bergen havn og gjøre oss kjent med meldingsrutiner.
Kartutsnitt fra Bergen by.
Turtips: Kart kan du skrive ut gratis på tjenesten www.kartutskrift.no
Utstyrstips: Kartmapper i forskjellige størrelser finner du HER
Fra kontoret og lageret til Ronny som ligger nord i Sandviken, bar vi kajakkene ned til nærmeste brygge. Den var godt og vel 2 meter høy, så her var det bare å slenge kajakkene på havet, hoppe uti og gjennomføre en egenredning. Egentlig like greit, da har en fått gjort unna Lakmustesten helt i starten. Deretter kalte vi opp både Bergen Havn og Kystradio Sør via VHF, fortalte hvor mange vi var, hvor vi hadde tenkt å padle, hva vi hadde tenkt å gjøre og når sånn ca. vi tenkte at vi skulle være på land.
Her legger Samuel ut fra Brygga
Turtips: En VHF radio kan være kjekk å ha, spesielt når du padler alene. Les mer om kystradio og hvordan du kan ta VHF sertifikatet på nett HER
Så hadde vi kommet til kveldens høydepunkt, ville planen jeg og Hege hadde utarbeidet på kartet stemme med det som møtte oss på vannet? Starten gikk fint (fra punkt 0), vi fant lett det første lille fyret ved Kristiansholme (punkt 1 - FI G 5s), og det stemte sånn passe bra med tiden vi hadde regnet ut at vi skulle bruke. So far, so good. Men i det vi skulle til å runne moloen der fyret står på, kom det en lettbåt i det jeg vil kalle «hundre og fem og faen». Den hadde ikke sett for seg at det kunne komme kajakker rundt hjørnet, ikke andre båter heller for den saks skyld. Men som Teodor brukte å si, «Det gikk jo bra, så rart», godt vi hadde tatt det rolig i og med vi var ukjente i farvannet.
Her er vi under Brygga i Sandviken
Etter å ha svelget hjertet tilbake ned i fra øverst i halsen, var det bare å orientere kartet, finne neste sjømerke med lys(punkt 2 - 2 F G og 2 F R), ta ut en ny kompasskurs, starte klokka og padle. Men nei da, der var det ikke noe sjømerke med lys. Enten hadde lysene blitt fjernet, eller så hadde pærene gått, for det var null og niks lys der. Heldigvis ingen stor krise, Bergen er jo en by og er godt belyst. Dessuten hadde vi jo god retning, vi skulle padle rett sørover 180 grader fra Kristiansholme.
Vel framme på tuppen av Bergenhus, var det bare å følge land ut til moloen (punkt 3). Her måtte vi samle begge gruppene, og gjøre oss klare til å padle over. Hurtigbåten fra Askøy hadde for litt siden seilet inn i havnen, og var forventet ut om ikke så alt for lenge. Derfor kalte vi opp Bergen Havn, fortalte hvor vi var og at vi hadde lyst til å krysse over til den andre siden (punkt 4). Vi fikk klarsignal og melding om å ikke bruke alt for lang tid, for hurtigbåten riktig nok snart på vei ut igjen.
Samuel gav oss en rask historietime om Bergen by når vi padlet forbi Bryggen.
Turtips: Når du skal krysse en led, en fjord eller lignende, lønner det seg å padle på linje, altså side ved side til hverandre. På den måten krysser dere som en enkelt gruppe og sperrer derfor leden i kortest mulig tid. Samtidig er det enklere å se en samlet gruppe en enkeltpadlere.
«Snart» er for meg et relativt begrep, og jeg tenkte at «ja ja, da padler vi over, og så kommer den vel etter en stund». Men nei da, i det vi hadde kommet omtrent midt på, så hørte vi duren, det var bare å gi gass og komme seg over. Det skal sies at det var aldri noen fare, leia er svært kort, men jeg så helt klart fordelen med å både ha kontroll på rutetider og å ha kommunikasjonsmuligheter der ute på vannet. Vi er jo tross alt småe og vanskelige å se til vanlig, i mørket, nesten umulige å se. Selv om vi alle hadde en hvit lanterne.
Turtips: Reglene for bruk av lanterne krever at båter under 7 meter, med maksfart på 7 knop, skal bruke en rundtlysende lanterne. Lanternen skal være tent mellom solnedgang og soloppgang, og ellers når det er dårlig sikt.
Utstyrstips: Sørg for at du både kan se og bli sett, gode lanterner og vanntett belysning finner du HER
Utstyrstips: I tillegg til å ha lys, er det viktig å ha godt med reflekser når du padler i mørke. Selv har jeg reflekterende dekkliner, samt reflekstape på selve kajakken foran og bak (hver side og oppe på spissene) samt at jeg har festet reflekstape på årene mine. Årene er jo tross alt i bevegelse når jeg padler, noe som gjør at de blir lett synlige.
Reflekterende dekksline HER
Reflekterende dekksstrikker HER
Reflekterende tape HER
Etter en kort tur videre langs land ankom vi Nordnes, hvor vi gikk i land og hadde en rast samtidig som vi trente på tilbakeskjæring og å identifisere lykter ut i fra lyskarakter. Tilbaketuren til Sandviken, utførte vi i en gruppe. Vi fikk øvd videre på kommunikasjon med både Kystradio Sør og med Bergen havn, samtidig som vi fikk trent på å holde en jevn fart over tid, i den hensikt å kunne beregne hvor lang tid vi ville bruke på en overfart. Med litt trening, ble det såpass bra at vi var om trent på sekundet når vi avsluttet siste strekning før vi gikk i land.
Turtips: Denne siden på Wikipedia har en fin visuell fremstilling av de forskjellige lyskarakterene:
I del 3 av denne serien vil du få vite hvordan det gikk når vi dro ut i 4 stjernes forhold utenfor Turøy for å trene på egenferdigheter i dynamiske forhold, ledelse og hendelseshåndtering. Dessuten fikk vi endelig møte Tomasz Furmanek. Tomasz har blitt verdenskjent for sine fantastiske bilder tatt fra kajakken, du finner han på Instagram @tfbergen
Bildet tatt av : @tfbergen . Ludvik på vei inn til land.
Eian Fritid har i samarbeid med Ronny Riise, satt opp kurset BC Kayak Sea Leader Training i Gurvika 26.-28. mars 2021. Mer informasjon om kurset finner du HER
NB: Begrenset antall plasser.
Comentarios