Padle Norge i endring
Denne uken kom nok en trist nyhet. Enda en spesialist butikk har valgt å avvikle. Dette er 2 spesialist butikken på 3 måneder. Begge på sør/øst landet.
Siden jeg selv er medeier i Eian Fritid AS skulle man jo tro vi satt hjemme å jublet. Kanskje burde vi det også, men det gjør vi altså ikke.
Jeg har i alle år hørt mamma og pappa snakke om "padlefamilien" Selvom det er snakk om konkurrenter har man alltid stått sammen. Vi er flere som driver i liten skala og ligger i kriker og kroker rundt om i landet. Når man treffer de er det alltid hyggelig å slå ann en prat. Det har rett og slett vært plass til alle.
Det er på disse små stedene du virkelig finner entusiastene. De som brenner for padling. Kanskje det aller viktigste - der finne du GOD kunnskap og viljen til å hjelpe kunden til å finne den beste kajakken, kanoen, utstyret som passer nettopp til deg. Det handler ikke om å få mest mulig penger inn i kassa, men det handler om å formidle kunnskap og kunne være med å gi kunden best utgangspunkt til å få en fantastisk opplevelse på vannet!
Nå har det seg sånn at padlemarkedet som veldig mange andre markeder i Norge har fått kjenne på priskrigen. Det er et helt hav av produsenter og produksjonen foregår langt fra Norges grenser. Positivt for forbukeren kan man jo si - ikke så positivt for spesialist butikkene. Vi har rett og slett ikke mulighet til å kaste oss på volum salg og kvantitet foran kvalitet. Og da snakker jeg om kvalitet i kundeoppfølging, service og et genuint ønske om å videreformidle hva vi elsker mest. PADLING!
Hva innholder egentlig orden padling? Lek, morro, eventyr, spenning, rekreasjon, osv... Men man glemmer fort en viktig ting. SIKKERHET. Vi er opptatt av at kundene skal gå ut fra butikken vår med den informasjonen han/hun trenger for å ha en trygg opplevelse på vannet.
Jeg tror om alle spesialistbutikkene forsvinner vil ulykketallet på vannet gå opp. Om så er tilfelle håper jeg det blir påbudt med et Introkurs før man setter seg på vannet.
Jeg er enig med de som sier man kan få like fin tur på vannet med utstyr fra et billigvarehus, men dette handler om så mye mer enn det. Man betaler for kunnskap, service og viljen for at nettopp du som kunde skal få den beste opplevelsen av å handle hos oss. Ikke bare i butikken, men også på vannet.
(Finnes alltid noen unntak, nå snakker jeg om å ta en tur til et generelt varehus)
Så neste gang du har tenkt å handle håper jeg du tar turen innom en av spesialistbutikkene og i tillegg slår ann en hyggelig padleprat.
Til info så vet jeg ikke årsaken til hvorfor disse spesialistbutikkene har valgt å avvikle, men sikker på at man kan møter de alle på vannet, hvor de gledelig deler sin kunnskap videre!