top of page

To Skim kompiser på tur.

En Skim kompis og jeg hadde lagt planer for årets første telt tur. Tidligere hadde jeg en Skim Differ, mens nå er den byttet ut til en Skim Braveheart LV. LV - Lavt volum... Hehe, så da å teste ut denne på tur med full oppakkning var en lærerik opplevelse.

Jeg er egentlig ganske bortskjemt, for jeg har hovedvekten på teltur på vannet i kano... Der kan du fylle kanoen med det du trenger! Vinterlavvo - vedovn, vedsekker, klær til alle årstider osv... Er det noe man ønsker å ha med seg så tar man med seg det. For ikke å snakke om pakksekkene. 150 liter, NULL stress.

Så når jeg pakket å sto å så på 18 literen min som jeg trøkket soveposen oppi var jeg egentlig litt spent på om jeg burde ha oppgradert soveposen til dun...

Planen var ikke å padle lengst mulig, men å komme seg på vannet med fullastet kajakker og få årets første telt tur med kajakk. Vi la ut fra Havna hotell på Tjøme og skulle sette kurs mot Kløvningen, ikke rett ut Røssesund, men ut rundt Hvasser og yttersiden av Sandø og videre over mot Kløvningen.

Vi pakker og vi pakker.

Selve pusslespillet utenfor Havna hotell er jo nesten verdt et innlegg i seg selv, men kort fortalt LV og 18 liter pakksekk går ikke veldig godt overens. Nå er jeg som regel ikke kjent for å gi opp med det første. Så 18 literen ble med. Kan si jeg var ganske varm når vi endelig satt på vannet.

Solen strålte og man kjente at våren virkelig er i anmarsj. I det vi krysset fra Hvasser og over mot Sandø kom havtåka. Heldigvis hadde vi stø kurs mot Sandø og vi kunne hele tiden se den delen som var nærmest. Så det førte ikke til noen utfordringer, men vi ble raskt enige om at vi krysset ikke over til Kløvningen om vi ikke hadde den i sikte. Kløvingen ligger lengst ut mot havet, så å bomme der kan fort bli litt mer spenning enn hva vi var ute etter.

Heldigvis forsvant tåka like raskt som den kom. Dette hang nok også litt sammen med at det var i ferd med å blåse opp. Det var meldt 10m/s så det kom ikke overraskende på. Så på veien over mot Kløvningen begynte det å bli noe mere forhold på vannet. Vi hadde jo fullastede kajakker og de lå som en drøm på vannet! Dette var som natt og dag fra vanlig dagstur last.

Vel fremme fant vi leirplassen. Ble enige om å slå leir og spise lunsj før vi tok en siste økt på vannet for kvelden. Det var så fint tilrettelagt der. Vi fant en passe grasslette, med kun 50 meter opp til nærmeste søppelstasjon og toalett.

Campen vår.

Telt oppe og lunsjen innabords kastet vi oss i kajakkene og tenkte å ta turen rundt Kløvingen. Padlet innersiden og satt snuten utover. Nå var det frisk bris fra Sørvest. Dvs at bølgene kom rett på Kløvningen på yttersiden. Vil anslå at det var snakk om 2 meter bølger, med noen topper innimellom. Etter vi hadde padlet en 100 meter på sør siden av Kløvnignen ble vi begge truffet av noen rimelig store bølger fra siden og vi var raskt ute av komfort sonen begge to. Vi lå kun en 50 meter fra land og det var ganske mye bevegelse fra alle kanter, om en skulle ha gått rundt ville situasjonen blitt ganske hektisk. Så valget var enstemt om å snu og komme oss inn og i le.

På vei ut mot havet.

Tilbake bak Kløvnignen satt jeg nok noe mer anspent i kajakken en hva jeg hadde gjort tidligere på dagen., Vi padlet over til vest siden hvor også bølgene slo greit inn, men her kunne vi bare ligge å kjenne litt på bølgene og la oss bli ført tilbake og vi hadde kort vei inn i le igjen.

Det ble ikke en like lang ettermiddagsøkt som tenkt, men vi var godt fornøyd med erfaringene gjort den dagen.

Skim kompisen min hadde ordnet hjortemiddag og jeg kunne sitte med kaffe og bailyes og bare lene meg tilbake og vente til middagen ble servert. Bedre blir det ikke.

To vakre kajakker:

Jeg har noen andre kompiser som var på tur med Havpadlerne i Tønsberg samme dag. De hadde det fasjonabelt i en tidligere kommandørbolig og sendte noen tanker over til oss som skulle ligge i telt den natten. Jeg tøffet meg nok noe dagen etter når jeg skrev tilbake at de unge får ta seg av villmarkslivet. For sannheten er at jeg frøys litt den natten, men jeg fikk fortsatt 10 timer søvn! Det er luksus for en relativt fersk mor som fortsatt kan telle på 1 hånd hvor hun har kunnet sove hele natten....

07:00 satt jeg med sjokolademusli og cappuccino i hånda. Snakk om å ha det komfortabelt på tur! Vi tok oss god tid, pakket ned campen og tok raskeste rute tilbake. Inn Røssesund, Vi traff noe bølger før og rett etter Uleholmen, men med fullastet kajakk satt vi godt inn til endepunkt.

Selfie på moregnkvisten

På vei inn fjorden

Konklusjon på turen ble: Mange og små pakksekker. Oppdater soveposen til dun og dra på flere overnattingsturer med kajakk.