top of page

Oppskriften på perfekt padlehelg:

12 ivrige padlere, alle med mye kompetanse og forholdene var helt perfekte for lek og det å kunne trene på å bli bedre.

Der har man oppskriften. Er såklart mange andre faktorer også, men helgen som var har jeg tilbringet utenfor Nevlunhavn i telt fra fredag - søndag i bølger og brott. Sammen med andre som elsker padling like høyt som meg.

Det er noe jeg syntes padlere er veldig gode på, å dele erfaring for å kunne gjøre andre bedre. Mye handler jo om sikkerhet, så når det kommer til stykket så er det jo snakk om sin egen sikkerhet også.

Pakking av kajakk tar litt lenger tid når de er fullpakket:

Oppmøte på Omrestranda

Nevlunghavn er jo et perfekt utgangspunkt for å få noen fine dager på vannet, der tror jeg det er skjeldent man ikke finner noen forhold å trene på.

Helgen har vært full av så mange elementer at det er vanskelig å bare velge ut noe Skal prøve kortversjonen:

Lørdagen blåste det ca 8m/s sør fra, det vil si vinden kommer rett inn fra havet. Vi hadde tenkt oss ut til Napa øya, som er den siste øya før storhavet starter. Frem dit er det mange steder å kunne leke seg med små surf gjennom sund, men også å padle gjennom disse sundene opp mot bølgene. Det er like god trening.

I det vi kommer gjennom Nilseskjær og ut på andre siden merker vi allerede at vi nærmer oss mer åpent vann, Neste øy var Napa og bølgene bygde seg mer opp.

En ting er jo å padle opp mot, men vi hadde tenkt å runde Napa før vi vendte snuta innover igjen.

I det vi er fremme ved Napa tar vi besluttningen om å snu og komme oss inn bak å samles der. Vi traff enkelt bølger på 3 meter og forholdene ble enda større utenfor Napa. Om noen hadde gått rundt kunne det fort ha blitt litt hektisk på utsiden.

Når man er på vei ned en bølge på 3 meter så kan man faktisk få såpass fart at man får sug i magen... hehe, trenger ikke å dra på tusenfryd for å kjenne på den følelsen.

Avsluttet lørdagen ved et lite brott på Langholmen hvor vi alle fikk leket oss litt , noen over og under vann:

Søndag morgen startet med tett tåke, vi hadde tenkt oss bort til Saltstein. For mange er dette området mest kjent for surfing. Selv hadde jeg ikke vært der før så jeg var spent på å se hvordan det var.

Vi tok ut kompass kursen og la i vei, heldigvis lettet tåka på vei bort.

Nok engang fant vi noen brott på vei bort til Saltstein som det ble tid til å leke og trene litt på. Her var vel alle ute å badet på et tidspunkt. :)

Vel fremme ved Saltstein var det ikke store dagen for suf, det var lite vind og dønningene klarte ikke å lage de store surfemulighetene, men det er alltid en mulighet! Rett på utsiden var det et stort brott som fikk gjøre nytta. Det var på tide å trene på side surf! Ofte trener man jo på å komme på surf, rett frem. Litt mer interessant å komme på side surf. Selv har jeg liten erfaring med dette så brukte litt tid på å se hvordan den brøyt.

Gjerne er det jo noen sett som er større enn andre også.

Etter litt tenkte jeg at det bare var å kaste seg ut i det. Her gjaldt det å gå al in, eller så blir det fort oppned. Traff på noen greie side surfer i starten. Syntes det gikk ganske greit. Kastet meg på nytt inn i det og mens jeg ligger der ser jeg en av de store kommer.... Jeg kaster meg inn i bølgen, å skyter fart innover, merker jeg ligger helt på siden inn i bølga, rakk å tenke at nå velter jeg sikkert. Så kjenner jeg det at her var det mye kraft! De andre har jo fortalt at det "bare" er å lene seg inn i bølga å bruke kraften, men en ting er å oppleve det selv!

I det bølgen var i ferd med å forsvinne var det bare å rette seg opp. Applaus fra gjengen og en god følelse innvendig! Ingen trynings, men masse selvtilitt og erfaring rikere.

I brottet:

Dagene går fort i godt lag, på vei tilbake hadde vi en sekvens med i landstigning. Gøy å trene på. For ikke alltid man har en strand å lande på. Man lærer så utrolig mye av å trene på dette i praksis.

Ting man kan gjøre og ting man ikke burde gjøre.

I dag (mandag) sitter jeg veldig fornøyd her å tenker tilbake på helgen, men en kropp som kjenner at den har brukt seg litt mer enn hva den pleier og gjøre. Var veldig deilig å komme hjem til familie, sove i egen seng i natt, ta en dusj osv. Men alltid etter jeg har vært ute i litt tøffere forhold enn vanlig så kjenner jeg på det at jeg nesten ikke kan vente til å komme meg på vannet igjen, noen som vet om det finnes padle-abstinenser?