top of page

Tour De Sunnmøre 2020

I flere sesonger har vi snakket om å dra på en liten rundtur til de forskjellige padlemiljøene. I år gjorde vi endelig noe ut av det. Team Eian på veien. Vi avtalte tidlig med Kajakk Guiden i Ålesund å komme på besøk og ettersom Super Svein var med på turen å faktisk er fra Sunnmøre ble det raskt avtalt med gode venner at vi skulle ta turen til Herøy kajakklubb.

Eneste vi angret på var at vi ikke hadde flere dager.. Skal si Sunnmøre viste seg fra sin beste side.

Herøy Kajakklubb sto først på planen og med start tidlig torsdag morgen hadde vi ikke mer enn tiden av veien over for å få alt på plass for klubbkveld torsdag ettermiddag.

Med strålende sol på veien over var det ganske mange plasser vi skulle ha tenkt oss å svingt innom for å ta en padletur. Vi var jo praktisk talt i instagram verdens hotteste omgivelser. Å for SuperSvein som er den ivrigste av oss på sosialemedier gjorde det nok litt ekstra vondt å kjøre forbi flotte plasser på veien.

Klubbkveld hos Herøy var en stor suksess, det var så mange hyggelige padlere som tok veien for å se og prøve kajakker. Handlet utstyr og slo av en padleprat. Det er jo noe av det triveligste med å ta turen til klubber. Å bli kjent med padlere i de forskjellige miljøene. Noen har man også møtt tidligere, å da er det alltid hyggelig å treffes igjen.

Flere prøvde kajakker, noen handlet også :)

Om du ønsker å bli bedre kjent med Herøy kajakklubb sjekk gjerne ut hjemmesiden HER

Kajakkpodden lagde også en episode med 3 av medlemmene. Så KLikk HER for å bli bedre kjent med de og turmuligheter på Sunnmøre.

Svein hadde gjort en avtale med klubben om at vi skulle lede en tur rundt Runde - selveste Fugleøya dagen etter. Så 10 padlere la ut etter å ha meldt fra til kystradioen at vi hadde tenkt oss rundt. Vi hadde ikke padlet mer enn 15 minutter hvor den første havørnen meldte sin ankomst. Etterhvert var det 7 av de.

Blide og fornøyde med å akkurat sett havørn. Photocred: KajakkGuiden

Kajakker på bildet: Romany sport (Venstre) og Romany Classic (Høyre)

Å ikke lange etter kom vi bort til partier hvor Lundefuglene holder til, vi hadde timet det helt perfekt og fuglene var på vei inn fra havet for natten. Det var nok sikkert flere tusen fugler!! Her var det Lunde fugler og Havsuler om hverandre.

Photocred: kajakkGuiden

Vi tok en strekk ute i Havgapet på fyret, dette er punktet hvor mange snur og padler tilbake, men vi ønsket å ta runden rundt øya. Det kommer et strekk som ligger rett ut mot åpent hav som ofte er værutsatt samt ingen plass å gå i land, men solen sto høy og havdønningene var ikke av det store slaget. Så alle forhold lå til rette for at vi alle skulle komme oss rundt.

Blid og fornøyd gjeng ved havgapet ved Runde Fyr

Svein i signatur possisjon:

Jeg var rimelig høy på livet selv og følte meg så heldig:

(Photocred: KajakkGuiden) Svein med Runde fyr i bakgrunn i sin NDK Pilgrim Ekspedition

Følte oss ekstremt heldige som fikk denne muligheten og vi stupte inn i hvert vårt telt den natten rike på nye minner i kajakken.

Tidlig dagen etter bar det avgårde mot Giske, værmeldingen viste sydenvarme på Sunnmøre, noe de ikke akkurat er bortskjemt med. Så vi hadde fått et råd om å være tidlig ute. Vi kom ikke til å være alene på stranden den dagen.

Er det en ting Kajakkguiden hadde rett i, så var det akkurat det. Stranden var allerede i ferd med å fylle seg opp kl 09:30 og vi antok at dette kom til å bli en varm dag. Folk strømmet på. Både padlere og badende. Så det ble noen hektiske timer der.

Det sto flere meter med kø med folk som ønsket å snakke kajakk og folk hadde reist langveisfra. KajakkGuiden hadde gjort en god jobb med å markedsføre så det ble en travel dag på stranden.

Les mer om KajakkGuiden HER for kurs og turer i Ålesund distriktet.

Det ble lite bilder fra denne dagen pga travle timer, men her tok jeg bildet av to glade nye kajakkeiere.

Vi avsluttet Tour De Sunnmøre ute ved Alnes fyr. Det ble en av de magiske sommerkveldene hvor man skulle ønske solen aldri gikk ned. Vi kommer garantert tilbake til neste år og vi gleder oss, Team Eian skal definitivt ut på veien igjen.